Tom Poes en Olivier B. Bommel vieren 75e verjaardag met zilveren postzegel
(april 2016)
Bron: Postzegelblog, www.postzegelblog.nl
Op 18 maart 2016 vierde PostNLhet 75-jarig jubileum van de striphelden, met twee écht zilveren postzegels. Beide striphelden van
stripauteur Marten Toonder staan kleurig en herkenbaar op de zilveren postzegels afgebeeld. Op 20 maart presenteerde PostNL de
postzegels tijdens de aftrap van het jubileumjaar 'Tom Poes 75 Jaar' op de Bommelbeurs in kasteel Het Muiderslot.
Speciale druktechniek
Voor deze postzegels heeft PostNL een druktechniek toegepast die nog zelden is gebruikt. Hierdoor krijgen Tom Poes als witte
kleine kat en de pijprokende heer Bommel in zijn geruite jas extra aandacht. De postzegels zijn geproduceerd door de Koninklijke
Nederlandse Munt in Utrecht.
De postzegels van Tom Poes en Olivier B. Bommel in luxe bewaarverpakking zijn voor € 25,- te verkrijgen via postnl.nl/tompoes en collectclub.nl. Ze hebben de waarde 'Aangetekend' en zijn te gebruiken voor aangetekende post tot 2 kilo binnen Nederland. De postzegels hebben een beperkte oplage van slechts 750 exemplaren. De geldigheidstermijn van de postzegels is onbepaald.
Eerdere Uitgifte
Nederland heeft (ooit) stripzegels uitgegeven. De eerste op 14 mei 1996, een velletje met twee zegels (70 en 80 cent) waarop Heer Bommel en Tom Poes avonturen beleefden.
Postcrossing
(april 2016)
Het postzegelvel Postcrossing.com telt tien postzegels met de waardeaanduiding Internationaal 1 en het internationale Priority-logo.
Op iedere postzegel staat een kleurrijke impressie van een bekende toeristische bestemming in Nederland: de Deltawerken, de
Waddeneilanden, de Hoge Veluwe, het Binnenhof, de kaasmarkt van Alkmaar, de bollenvelden, Giethoorn, Marken, Zaanse Schans en
de Nachtwacht.
Met deze postzegels besteedt PostNL aandacht aan Postcrossing.com, de website voor verzenders en ontvangers van postkaarten wereldwijd.
Postcrossers laten niet alleen iets van zichzelf zien, maar sturen ook vaak een kaartje met plaatjes van hun land of de plaats waar ze
wonen. De nieuwe postzegels sluiten daarop aan. Ze zijn gemaakt door grafisch ontwerper Reinier Hamel uit den Haag door bestaand
fotomateriaal met kleurvlakken te bewerken. "Zo heb ik mijn eigen werkelijkheid geschapen, mijn collage van ons land. Sterk
geabstraheerd, want ik wil dat er voor iedereen iets te raden over moet blijven." De schetsen zijn gemaakt op basis van fotomateriaal
dat op de computer is bewerkt tot kleurrijke vlakken die over de perforaties heenlopen. De vlakken veranderen van kleur van onderen
naar boven van roze naar geel en groen, terwijl in de details rood, licht- en donkerblauw overheersen. De afgebeelde objecten en
personages zijn waar nodig met witte contourlijnen van de kleurvlakken gescheiden. Van boven naar onderen loopt een golvende lijn
over het vel als symbool voor de weg die postcrossing-kaarten over de wereld afleggen, waarbij zowel de kaarten als de lijn per
postzegel van kleur wisselen. Voor de typografie is gebruikgemaakt van drie handschriftfonts: de Populaire (2011), de Undersong
(2013) en de Daft Brush (2014), alle drie ontworpen door Ricardo Marcin en Erica Jung en uitgebracht door PintassilgoPrints.
Technische specificaties
Zegelformaat | : 26 x 25 mm |
Tanding | : 14 1/2 14 1/2 |
Papier | : normaal met fosforopdruk |
Gomming | : synthetisch |
Druktechniek | : offset |
Oplage | : 156.000 velletjes |
Drukkerij | : Cartor Security Printing Frankrijk |
Drukkleuren postzegel | : geel, magenta, cyaan en zwart |
HENRI DE TOULOUSE-LAUTREC
(april 2016)
Bron: ZHPV-Mededelingenblad Herwig Pauwels
Bij veel mensen staat de naam Toulouse-Lautrec voor een schilder van het Parijse nachtleven en de Moulin
Rouge. Maar er is natuurlijk meer. Hij is geboren op 24 november 1864 in Albi en als zoon van een graaf
kreeg hij ook de titel van graaf. Deze adellijke titel zou dateren van omstreeks 750, de tijd van Karel de
Grote. Henri had een broos beendergestel door pyknodysostose en dit was de oorzaak van zijn mismaaktheid.
Als kind had hij nog ongelukken en brak zijn beide benen die daardoor niet meer meegroeiden. Hij was ook bijziende en
moest een pince-nez dragen. Hij droeg altijd een hoed omdat bij het voorhoofd de fontanel niet helemaal was dichtgegroeid.
Op zeventienjarige leeftijd begint hij te tekenen en schilderen. Hij gaat ook in de leer bij andere schilders en komt zo in
contact met de kunst van Cézanne, Degas, Manet, Renoir en anderen.
In gelegenheden als de Folies-Bergères en de Moulin-Rouge leerde hij mensen kennen die ook in zijn schilderijen voorkwamen. Dit blijkt onder meer uit de schilderijen 'La Goulue entrant au Moulin-Rouge', 'M. Lender dansant le Boléro de Chilpéric' en 'Yvette Guilbert Chantant'. (resp. links, midden en rechts).
Hij werd ook afficheontwerper en zeer bekend zijn 'Moulin-Rouge La Goulue' van 1891 en 'La revue blanche' van 1895.