Rijksmuseum van Oudheden
(Maart 2018)
Bron: Rijksmuseum van Oudheden, www.rmo.nl
Op 19 februari 2018 bracht PostNL een nieuw postzegelvel uit ter gelegenheid van het tweehonderdjarig bestaan
van het Rijksmuseum van Oudheden. Op de tien postzegels staan tien voorwerpen uit de collectie van het museum.
Het ontwerp van de postzegels, een speelse combinatie van fotografie en illustratie, is gemaakt door Jaap Biemans,
artdirector van Volkskrant Magazine. Op de tien postzegels staat de waardeaanduiding 1 voor post tot en met 20
gram met een bestemming binnen Nederland.
De jubileumpostzegels zijn vanaf 19 februari 2018 per vel van tien te koop in de Museumshop voor € 8,30
(ook verkrijgbaar als prestigeboekje voor € 12,45).
Tien topstukken
Op de postzegels zijn de volgende tien topstukken afgebeeld:
- heilige kat (Egypte, brons, datering: 700-300 v.Chr.)
- gouden leeuwenkopje (Iran, zilver en goud, datering: 400 v.Chr.)
- Eros met boog (Klein-Azië, terracotta, datering: 200-100 v.Chr.)
- fibula van Dorestad (Wijk bij Duurstede, goud met edelstenen, datering: 800 na Chr.)
- glazen gezichtskraal (Egypte, glas, datering: 500-200 v.Chr.)
- mummiekist van Peftjaoeneith (Egypte, hout, datering: 664-525 v.Chr.)
- mannetje van Willemstad (Noord-Brabant, hout, datering: 5500-5200 v.Chr.)
- het ‘magische’ zwaard van Ommerschans (Overijssel, brons, datering: 1500-1350 v.Chr.)
- Bacchus, god van de wijn (Italië, marmer, datering: 100 200 na Chr.)
- portret van keizerin Livia (omgeving Napels, half edelsteen, datering: 10 na Chr.)
Op het postzegelvel Rijksmuseum van Oudheden staan tien topstukken uit de collecties van dit museum, dat in 2018 tweehonderd jaar bestaat. De foto's van deze objecten zijn gecombineerd met de uitvergrote rode letter O, ontleend aan het woordlogo van het museum. De rode O is verbonden met enkele geschetste zwarte lijnen als verbeelding van het lichaam van museumbezoekers in verschillende posities.
Ontwerper Jaap Biemans
Toen Jaap Biemans, artdirector van het Volkskrant Magazine, een telefoontje kreeg van PostNL, dacht hij eerst dat het om een postzending ging. "Maar het bleek nog veel leuker te zijn. Ik bleef rustig, maar van binnen was er gejuich. Dit is natuurlijk een droom voor elke grafisch ontwerper. Een postzegel ontwerpen stond in de top drie van mijn bucketlist. (...) Met het uiteindelijke resultaat ben ik heel tevreden. Het doel is bereikt: je kunt zien dat het Rijksmuseum van Oudheden al tweehonderd jaar van nu is, zoals ook op het postzegelvel staat. Het is een fris, eigentijds ontwerp. Ogenschijnlijk nonchalant, maar tot in de puntjes uitgedacht."
Olympische Winterspelen PyeongChang 2018
(Maart 2018)
Bron: Postzegelblog, www.postzegelblog.nl
We hebben weer 17 dagen genoten van de Nederlandse sporters die gouden medailles hebben gewonnen in het verre Zuid-Korea.
De wedstrijden worden in de ochtend Nederlandse tijd uitgezonden op TV. Hoeveel medailles winnen de Nederlandse sporters?
In Sotsji behaalden we 24 medailles (goud: 8, zilver: 7, brons: 9) maar de concurrentie heeft niet stil gezeten.
Nu hebben we 20 medailles gewonnen (goud: 8, zilver: 6, brons: 6)
Keuze stad Winterspelen
De 23e Olympische Winterspelen werden gehouden van 9 tot en met 25 februari 2018 in PyeongChang, Gangwon Provincie, Zuid-Korea.
Tijdens de 123e IOC vergadering in Durban (Zuid-Afrika) op 6 juli 2011 werd PyeongChang met grote overmacht gekozen voor de
23e Winterspelen. Concurrenten waren München en Annecy. Saillant detail is dat het 30 jaar na de Olympische Zomerspelen in
1988 de spelen terugkeren naar Zuid-Korea.
Vanaf 2003 was Zuid-Korea al bezig om de Winterspelen te halen en verloren twee keer als kandidaat stad. Beide keren
nipt verloren van de winnaars: Vancouver (2010) en Sotsji (2014).
Venues Winterspelen
De olympische wedstrijden in 24 disciplines vinden plaats in twee clusters:
1. PyeongChang Mountain cluster (sneeuw- en sleesporten);
2. Gangneung Coastal cluster (indoor ijssporten).
Logo en mascottes
Het logo is een combinatie van een symbool uit het Hangul, het Koreaanse alfabet, en het traditionele Koreaanse humanisme,
Cheon-ji-in. De vormen in het logo zijn de eerste medeklinkers van elke lettergreep van het woord PyeongChang, als het in
het Hangul geschreven is. Het eerste symbool in het logo beeldt een plaats uit waar de drie elementen, hemel, aarde en mens,
in harmonie zijn. Het tweede symbool symboliseert sneeuw en ijs, maar staat ook symbool voor de topprestaties van atleten.
Het logo staat volgens de organisatie voor “een open wereld voor iedereen, een mengsel van ijs en sneeuw, wintersporten
sterren, en mensen uit het wereldwijde Olympische dorp. Alles komt samen in Pyeongchang, waar hemel en aarde samenvoegen.”
Saillant detail is dat de kleuren van het ‘huisje’ en de ‘*’ overeenkomen met de kleuren van de vijf Olympische ringen.
De twee mascottes zijn de witte tijger met de naam Soohorang en de Aziatische zwarte beer Bandabi van de Paralympische Spelen. Zuid-Koreanen vereren de witte tijger als een heilig dier. De kleur van het beest stemt bovendien overeen met die van sneeuw en ijs, een verwijzing naar de Winterspelen. De Aziatische zwarte beer, die staat voor moed en doorzettingsvermogen, is dan weer het symbool van Gangwon, de provincie waar de Spelen zullen plaatsvinden.
De officiele vellen van de Winterspelen met 2×10 = 20 zegels
Postzegels voor Nederlandse lekkernijen
(Maart 2018)
Den Haag, 19 juni 2017 – PostNL brengt een postzegelvel uit over tien typisch Nederlandse lekkernijen. Deze zijn
in naam gekoppeld aan een streek of stad. De meeste van de afgebeelde etenswaren zijn ook buiten de oorspronkelijke
streek te koop. Veel lekkernijen zijn een landelijk begrip en hebben een groot aantal liefhebbers.
Samen met het Kenniscentrum Immaterieel Erfgoed Nederland koos PostNL tien typisch Nederlandse lekkernijen. Dit zijn
de Bossche bol, Limburgse vlaai, Goudse stroopwafel, Zeeuwse bolus, Groningse eierbal, Amsterdamse ui, het Drents kniepertie
en het Fries suikerbrood, die allemaal ook landelijk verkrijgbaar zijn. Alleen de afgebeelde Zwolse balletjes en Tielse
kermiskoek zijn echt alleen streekgebonden.
Ingrediënten en bereidingswijze
Voor het ontwerp zochten Joost Overbeek, Maarten Geurink en Ayla Maagdenberg van Studio Overburen uit Amsterdam naar weergaven
van de etenswaren, die meer vertellen dan alleen de afbeeldingen van alle lekkernijen. “We kozen voor beeldvullende
kleurenfoto’s, waarbij op de foto een of twee handen elke lekkernij vasthouden. Aangezien lekkernijen vaak wat plakkerig
of vettig in de hand aanvoelen, hebben we met rekwisieten als bordjes, schalen en doeken gewerkt”, vertelt Joost Overbeek.
De tabs naast de postzegels geven korte omschrijvingen, waardoor liefhebbers direct weer op de hoogte zijn van de
ingrediënten en bereidingswijze van iedere lekkernij.
Verkrijgbaarheid
Het postzegelvel ‘Nederlandse lekkernijen’ telt tien postzegels met de waardeaanduiding Nederland 1, bedoeld voor post
tot 20 gram met een bestemming binnen Nederland. De postzegelserie is vanaf 19 juni te koop bij alle winkels van Bruna
en via Collectclub.nl. De geldigheidstermijn is onbepaald.
Technische specificaties
Uitgiftedatum | : 19 juni 2017 |
Zegelformaat | : 25 x 36 mm |
Papier | : normaal met fosforopdruk |
Gomming | : gegomd |
Druktechniek | : offset |
Oplage | : 130.000 velletjes |
Drukkerij | : Joh. Enschedé Security Print, Haarlem |
Drukkleuren postzegel | : cyaan, magenta, geel en zwart |