Meest bizarre per post verzonden items
(november 2016)
Bron: Postzegelblog, www.postzegelblog.nl
In de loop der tijd zijn er vele miljoenen pakketten verstuurd waarbij van velen we nooit de inhoud zullen weten. Van sommige weten we echter
dat de inhoud ervan erg eigenaardig is geweest. Hier enkele voorbeelden.
Kinderen op de post
In 1913 ging de Amerikaanse post van start met het verzenden van pakketten. Al snel gingen mensen uitproberen wat er kon worden verstuurd met
deze nieuwe service. Midden januari datzelfde jaar kwam het echtpaar Jesse Neauge uit Ohio op het idee om hun zoontje naar zijn oma op de
post te doen. Dit omdat het goedkoper was het kind te versturen per post, dan een treinkaartje te kopen voor hem.
In totaal betaalden ze 15 cent en verzekerden ze het kind voor $50.-.
Kort hierop werden meer kinderen en zelfs baby's op de post gedaan. Het was niet zo dat deze kinderen in een doos werden gedaan, zoals je
bij een pakketje zou verwachten, de kinderen werden door de postbeamte op sleeptouw genomen.
Bakstenen
In 1916 besloot zakenman W. H. Coltharp een gebouw te laten bouwen in Vernal, Utah ter ere van zijn vader. De voorzijde zou dienst doen als bank. Hiervoor waren ruim 80.000 bakstenen nodig die van Salt Lake City naar Utah moesten worden vervoerd.
Slaaf naar vrijheid verstuurd
Henry 'Box' Brown was een Amerikaanse slaaf uit Richmond Virginiadie, die wereldnieuws werd doordat hij zich in 1849 liet versturen per post in een houten kist. Hij werd met hulp van buitenaf op 29 maart 1849 verstuurd naar het vrije Philadelphia. De hele reis duurde 27 uur.
Tussen 1897 en 1953 verstuurde de postdienst in New York post met buizenpost via een ondergronds buizenstelsel.
25.000 zeeschildpad eieren
Op 20 april 2010 voltrok zich een grote natuurramp waarbij het olieplatform Deepwater Horizon duizenden liters olie verloor in de Golf van Mexico. Het leefgebied van oa. duizenden zeeschildpadden was hierdoor zo sterk verontreinigd dat de populatie in gevaar kwam.
Koninginnen van België (deel 1)
(november 2016)
Bron: Postzegelblog, www.postzegelblog.nl
Met een toeslag boven de frankeerwaarde werd op 8 december 1962 een serie postzegels uitgegeven ten behoeve van het Belgisch Nationaal Werk tot Bestrijding der Tuberculose. De serie bestond uit zes postzegels waarvan één tweemaal met dezelfde waarde en afbeelding. Dat maakte me nieuwsgierig.
Dag van de postzegel 2016
(november 2016)
De Dag van de Postzegel is een jaarlijks terugkerend internationaal evenement dat dit jaar wordt gevierd op 14 oktober met ruilbeurzen,
tentoonstellingen en andere bijzondere bijeenkomsten. PostNL besteedt dit jaar aandacht aan het evenement met de uitgifte van het postzegelvel
Dag van de Postzegel 2016, geïnspireerd op de Jubileumzegels 1913. Het nieuwe velletje telt tien postzegels met het tarief Nederland 1. Ook
brengt PostNL een postzegel-mapje en een prestigeboekje uit. Het prestigeboekje is het achtste uit de serie over de geschiedenis van de
postzegels in Nederland.
Het postzegelvel Dag van de Postzegel 2016 is gewijd aan de Jubileumzegels 1913. Op de postzegels heeft ontwerper Ingmar Birza de vier
portretten van Karel de Bazel samengevoegd, gevat in getrapte kaders die zijn afgeleid van de decoratieve omlijstingen van de oorspronkelijke
Jubileumzegels 1913. Ook de gekozen kleuren karmijnrood, roodoranje, wijnrood en violet voor de vier portretten zijn dezelfde als op vier van
de Jubileumzegels 1913. De maatvoering van de typografie, de kaders op de postzegels en de lijnen op de velranden van het velletje Dag van de
Postzegel 2016 is door ontwerper Ingmar Birza gebaseerd op de breedte van de moderne sorteerhaak (0,7 mm).
Het lettertype op postzegels en velrand is de ITC Blair, een schreefloos font van Jim Spiece uit 1997, een verdere ontwikkeling van de Blair
van Inland Type Foundry uit het begin van de twintigste eeuw. Dit panoramische lettertype, zowel de historische als de moderne versie, is
alleen in kapitalen verkrijgbaar.
Getrapte kaders
Voor de door De Bazel gebruikte portretomlijstingen koos Ingmar een andere aanpak. "We wilden met respect voor het bronmateriaal er een
eigen invulling aan geven. Het zijn toch postzegels van nu. Daarom zijn we gaan zoeken naar de essentie van de grafische omlijsting en dat
zijn toch wel de getrapte kaders rondom ieder portret. Ook daarin zie je de achtergrond van De Bazel als architect weer terug.
De trapgeveltjes komen op het nieuwe postzegelvelletje op verschillende plekken voor: bij de begrenzingen van ieder van de vier portretten,
bij de lijnen rondom de vier portretten en op de velranden. De dikte van de lijnen is in alle gevallen 0,25 mm, dat geldt ook voor de
waardeaanduiding 1 en voor de typografie. Deze is afgeleid van de dikte van de sorteerhaak. De sorteerhaak komt op alle hedendaagse
Nederlandse postzegels voor. Juist door de beeldtaal hiervan als uitgangspunt te nemen voor de getrapte kaders, verbind je de stijl van
De Bazel met het heden."
Verwante kleuren
Door zijn aanpak is Ingmar Birza erin geslaagd van vier aparte portretten een groepsportret te maken, versterkt door de keuze van verwante
tinten uit het kleurengamma van de oorspronkelijke postzegels. Ingmar: "Op die manier is het totaalbeeld ontstaan waarnaar we op zoek waren.
Combinaties van sterk afwijkende tinten uit de serie, zoals blauw, groen en geel, bleken niet te werken. Ook de typografie is een hommage aan
De Bazel. Hij gebruikte verschillende soorten letters, zowel met schreef als zonder. Het schreefloze font Blair op de nieuwe postzegels lijkt
het meest op de breed lopende letter die De Bazel in positief gebruikte op twee van zijn jubileumzegels. Op die twee postzegels heeft hij ook
letterlijk zijn stempel gedrukt, namelijk met een miniatuurmonogram waarin de letters DB zijn verwerkt. Ik kon de verleiding niet weerstaan om
dat nu ook te doen, maar dan op de velrand. Gezien de initialen van ons bureau hoefde ik alleen maar het monogram te spiegelen."