Duitse permanente reeksen
(november 2017)
Bron: Postzegelblog, www.postzegelblog.nl
Het lijkt er steeds meer op dat Duitsland zijn permanente Bloemenreeks, of in ieder geval een deel, aan het vervangen is. Als eerste verscheen een nieuwe 5c-zegel met daarop de boerenkrokus (Crocus tommasinianus), op 11 mei volgden een 45c-zegel met de waterlelie (Nymphaea) en een 90c-zegel met Sint-janskruid (Hypericum hirciuum), 8 juni, 10c, de winterakoniet (Eranthis hyemalis) en 20c, wilde hyacint (Hyacinthoides non-scripta) en 10 augustus, 345c, vergeet-me-niet (Myosotis sp). Met deze vijf nieuwe zegels bestaat de permanente Bloemenreeks uit 45 waarden.
Acht permanente reeksen
De Bloemenreeks is de achtste permanente reeks. De eerste was (1954-1957) Bondspresident Heuss (27 waarden), vervolgens:
1970-1973, Bondspresident Heinemann (21 waarden),
1971-1972, Voorkom ongevallen (11 waarden),
1975-1982, Industrie en techniek (23 waarden),
1977-1982, Burchten en sloten (21 waarden),
1986-2003, Vrouwen uit de Duitse geschiedenis (31 waarden),
1987-2004, Bezienswaardigheden (pf, pf/€ en €, 64 waarden)
en sinds 3 januari 2005 Bloemenzegels.
Klassiek Duitse auto’s
Duitsland heeft 13 april nog twee reeksen uitgebreid. In de reeks Klassieke Duitse auto’s verschenen twee 90c-zegels
(ook zelfklevend) met Opel Manta A (1970-1975)
en VW Golf serie 1 (1974-1983), en een 145c-zegel in de reeks UNESCO-Werelderfgoed (Bergwerk Rammelberg, Altstadt van Goslar en Oberharzer Wasserwirtschaft). Tot slot 500 jaar Reformatie (70c, Luther).
Vuurtorens
Behalve de twee Bloemenzegels verschenen er 11 mei twee Groetzegels (2 x 70c),
de 50e editie Deutsche Sporthilfe (70+30c, zwemmen; 85+40c, worstelen en 145+55c, roeien), en
Europazegel/kastelen met Wartburg/Eisench (70c
Ook 8 juni werden er behalve de twee Bloemenzegels nog uitgebracht: de jaarlijkse twee zegels Leuchttürme (45c, Kiel-Holterau en 70c, Bremerhaven Unterfeuer) en de
100e geboortedag van dierenfotograaf Heinz Sielmann (1917-2006) werd herdacht met een 45c-zegel.
Kinderpostzegels 2017: herkenbaar nagelaten werk van Jan Kruis
(november 2017)
Bron: Postzegelblog, www.postzegelblog.nl
Het verbindende element tussen de vijf personen op de stoelen van het postzegelvel Kinderpostzegels 2017 is theedrinken en taartpunt-eten. Tussen Catootje met teckel Lotje (4e zegel) en Jeroen (5e zegel) ontstaat relationeel contact door een liefdesbrief van Jeroen aan Catootje te geven. De Rode Kater (6e zegel) is nergens bij betrokken, het huisdier functioneert als een toekijkend decoratieve vulling.
Jan Kruis
Bron: StripGlossy5½
Jan Kruis tekent & schrijft (in woord & beeld) op een humoristische manier over het wel en wee van het dagelijkse leven van zijn
gezin in het stripverhaal Jan, Jans en de kinderen. De strip is autobiografisch van opzet. De hoofdpersonen vertegenwoordigen
via een ‘allegorie-methode’ de gezinsleden van de familie Kruis:
1. Jan is de striptekenaar-schrijver Jan Kruis zelf (zie bovenstaand zelfportret).
2. Jans is zijn vrouw Els.
3. Dochter Andrea (54 jaar) staat model voor Catootje,
4. met haar ‘verloofde’ Jeroen; ze blijft kind in de strip!!!.
5. De andere dochter Leontine (57 jaar) speelt de rol van Karlijn (zij blijft ook steeds kind in de strip).
6. Zoon Gertje is als nakomertje het jongste kind van Jan en Jans. De kinderen groeiden op in een warm en hecht gezin.
7. Opa is de vader van Jan.
8. Huisdieren als ‘medewerkers’ Rode Kater (jeweetwel-kater) en teckel Lotje behoren ook bij het gezin.
Afscheidscartoons
In het voorwoord van StripGlossy5½ schrijft Jans vrouw, Els Kruis: “Op een gegeven moment had Jan nauwelijks puf meer.
Hij was dan wel eens verdrietig: “Waarom kan ik toch niet meer?” Dan zei ik: “Morgen kan het misschien weer.” Ik was
blij toen hij cartoons maakte, die ook over zijn overlijden gaan. Het was tot dan een gevecht voor hem om te accepteren
dat hij dood zou gaan. Hij wilde heel graag door.”
Hij blijft natuurlijk het meest bekend vanwege Jan, Jans en de kinderen. Hij kon uiteindelijk niet anders dan de strip
verkopen. Het waren zijn kindertjes en hij vond het verschrikkelijk toen de strip ineens heel lawaaiig werd. Hij zei dan
vaak: “Kijk jij eerst even en laat maar weten of ik het kan bekijken.” De laatste jaren gaf hij toe dat het veel beter
is geworden. Hij droeg de consequentie van zijn keuze.”